Español:
Una noticia que nos atañe como practicantes de precios de transferencia e impuestos internacionales esta semana es la actualización del Modelo de Convenio de la OCDE. Aunque la versión consolidada del Modelo se publicará en 2026, el informe completo con todas las modificaciones ya está disponible para descarga. Esta revisión incorpora ajustes puntuales a los artículos y comentarios, con énfasis en prácticas modernas como el trabajo remoto, la extracción de recursos naturales y el pricing de transacciones financieras, pero también aborda otros aspectos clave para mayor certeza fiscal internacional.
Una noticia que nos atañe como practicantes de precios de transferencia e impuestos internacionales esta semana es la actualización del Modelo de Convenio de la OCDE. Aunque la versión consolidada del Modelo se publicará en 2026, el informe completo con todas las modificaciones ya está disponible para descarga. Esta revisión incorpora ajustes puntuales a los artículos y comentarios, con énfasis en prácticas modernas como el trabajo remoto, la extracción de recursos naturales y el pricing de transacciones financieras, pero también aborda otros aspectos clave para mayor certeza fiscal internacional.
De entre todos los cambios introducidos, destacan los siguientes por su relevancia práctica:
1. Tributación de actividades extractivas (petróleo, gas y minería)
Se refuerza el derecho del Estado fuente a gravar estas actividades.
En resumen: cualquier actividad de exploración o explotación de reursos naturales (incluidos servicios especializados como perforación o estudios sísmicos) podrá generar establecimiento permanente con un umbral de duración mucho más bajo que el habitual de obras o proyectos, y los beneficios derivados de dichas actividades tributarán obligatoriamente en el país donde se encuentre el yacimiento, incluso aunque no exista una base fija.
1. Tributación de actividades extractivas (petróleo, gas y minería)
Se refuerza el derecho del Estado fuente a gravar estas actividades.
En resumen: cualquier actividad de exploración o explotación de reursos naturales (incluidos servicios especializados como perforación o estudios sísmicos) podrá generar establecimiento permanente con un umbral de duración mucho más bajo que el habitual de obras o proyectos, y los beneficios derivados de dichas actividades tributarán obligatoriamente en el país donde se encuentre el yacimiento, incluso aunque no exista una base fija.
2. Trabajo remoto y establecimiento permanente
Se resuelve por fin la incertidumbre sobre si el home office o el trabajo a distancia prolongado puede generar un establecimiento permanente en otro país.
Se resuelve por fin la incertidumbre sobre si el home office o el trabajo a distancia prolongado puede generar un establecimiento permanente en otro país.
- El domicilio del empleado o el lugar donde realiza el trabajo remoto NO se considerará, en principio, un “lugar fijo de negocios” si el empleado pasa allí menos del 50 % de su tiempo de trabajo en cualquier período de 12 meses que comience o termine en el año fiscal.
- Si se supera el 50 %, se pasa a un análisis cualitativo: se revisará el contrato de trabajo, las funciones realmente desempeñadas, quién controla el lugar y, sobre todo, si existe una razón comercial genuina para que justifique el desplazamiento (no basta con ahorrar alquiler de oficinas).
3. Actualizaciones en precios de transferencia para transacciones financieras
Se incorporan precisiones derivadas de las Directrices de Precios de Transferencia, aclarando la interacción entre el principio de plena competencia y las reglas domésticas de limitación de deducibilidad de gastos financieros.
Esto se complementa con ajustes en otras normativas, para armonizar el alivio por doble tributación en ajustes de precios de transferencia.
Algo muy importante es algo en lo que personalmente he puntualizado en publicaciones anteriores y es con respecto a los financiamientos intragrupo, la práctica común indica que si la tasa de interés pactada por las partes estaba correctamente documentado a valor de mercado (arm’s length), los intereses eran automáticamente deducibles en el país del prestatario, sin embargo, la actualización del Modelo de Convenio rompe con esa idea: la OCDE ha dejado meridianamente claro que cumplir con precios de transferencia no es suficiente para garantizar la deducibilidad del gasto financiero. Cada país conserva plena libertad para aplicar sus propias limitaciones internas (regla del 30 % EBITDA de la Acción 4 de BEPS, thin cap, etc.), aunque la operación cumpla técnicamente con el arm's length.
Se incorporan precisiones derivadas de las Directrices de Precios de Transferencia, aclarando la interacción entre el principio de plena competencia y las reglas domésticas de limitación de deducibilidad de gastos financieros.
Esto se complementa con ajustes en otras normativas, para armonizar el alivio por doble tributación en ajustes de precios de transferencia.
Algo muy importante es algo en lo que personalmente he puntualizado en publicaciones anteriores y es con respecto a los financiamientos intragrupo, la práctica común indica que si la tasa de interés pactada por las partes estaba correctamente documentado a valor de mercado (arm’s length), los intereses eran automáticamente deducibles en el país del prestatario, sin embargo, la actualización del Modelo de Convenio rompe con esa idea: la OCDE ha dejado meridianamente claro que cumplir con precios de transferencia no es suficiente para garantizar la deducibilidad del gasto financiero. Cada país conserva plena libertad para aplicar sus propias limitaciones internas (regla del 30 % EBITDA de la Acción 4 de BEPS, thin cap, etc.), aunque la operación cumpla técnicamente con el arm's length.
4. Ampliación del intercambio de información
Los nuevos comentarios permiten el uso de información intercambiada para asuntos fiscales de otras personas (no solo el contribuyente específico), con orientación sobre acceso del contribuyente y el uso de datos agregados o "reflectivos" no específicos de un contribuyente. Esto refleja directrices interpretativas acordadas para fortalecer la cooperación administrativa.
Los nuevos comentarios permiten el uso de información intercambiada para asuntos fiscales de otras personas (no solo el contribuyente específico), con orientación sobre acceso del contribuyente y el uso de datos agregados o "reflectivos" no específicos de un contribuyente. Esto refleja directrices interpretativas acordadas para fortalecer la cooperación administrativa.
Enlace al informe completo (5798080f-en.pdf):
https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2025/11/the-2025-update-to-the-oecd-model-tax-convention_c7031e1b/5798080f-en.pdf
https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2025/11/the-2025-update-to-the-oecd-model-tax-convention_c7031e1b/5798080f-en.pdf
Recomiendo revisar cuanto antes los convenios bilaterales vigentes y los procedimientos internos de compliance en materia de teletrabajo transfronterizo, financiación intragrupo y resolución de disputas. Los cambios, aunque técnicamente son solo Comentarios, van a tener un efecto inmediato en la práctica de las administraciones tributarias.
ENGLISH:
One piece of news that concerns us as practitioners of transfer pricing and international taxation this week is the update to the OECD Model Tax Convention. Although the consolidated version of the Model will be published in 2026, the full report with all the modifications is already available for download. This revision incorporates specific adjustments to the articles and commentaries, with an emphasis on modern practices such as remote work, natural resource extraction, and the pricing of financial transactions, but it also addresses other key aspects for greater international tax certainty.
Among all the changes introduced, the following stand out for their practical relevance:
1. Taxation of extractive activities (oil, gas, and mining)
The right of the source state to tax these activities is strengthened.
In summary: any activity involving the exploration or exploitation of natural resources (including specialized services such as drilling or seismic surveys) may create a permanent establishment with a much lower duration threshold than that typically required for construction or project work, and the profits derived from these activities will be subject to mandatory taxation in the country where the deposit is located, even if there is no fixed base.
2. Remote Work and Permanent Establishment
The uncertainty regarding whether prolonged work from home or remote work can create a permanent establishment in another country has finally been resolved.
The employee's home address or the location where they perform remote work will NOT, in principle, be considered a "fixed place of business" if the employee spends less than 50% of their working time there in any 12-month period beginning or ending in the tax year.
If the 50% threshold is exceeded, a qualitative analysis is conducted: the employment contract, the actual duties performed, who controls the location, and, above all, whether there is a genuine business reason justifying the relocation (simply saving on office rent is not sufficient) will be reviewed.
3. Updates to Transfer Pricing for Financial Transactions (Article 9)
Clarifications derived from Chapter X of the Transfer Pricing Guidelines are incorporated, clarifying the interaction between the arm's length principle and domestic rules limiting the deductibility of financial expenses.
This is complemented by adjustments to other regulations to harmonize double taxation relief in transfer pricing adjustments.
A very important point, which I have personally emphasized in previous publications, concerns intragroup financing. Common practice indicates that if the interest rate agreed upon by the parties was properly documented at arm's length, the interest was automatically deductible in the borrower's country. However, the updated Model Tax Convention breaks with this idea: the OECD has made it abundantly clear that compliance with transfer pricing is not sufficient to guarantee the deductibility of financial expenses. Each country retains full freedom to apply its own internal limitations (BEPS Action 4: 30% EBITDA rule, thin cap, etc.), even if the transaction technically meets the arm's length requirement.
4. Expanded Information Exchange
The new comments allow the use of exchanged information for tax matters concerning other parties (not just the specific taxpayer), with guidance on taxpayer access and the use of aggregated or "reflective" data not specific to a taxpayer. This reflects agreed-upon interpretative guidelines to strengthen administrative cooperation.
Link to the full report (5798080f-en.pdf):
https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2025/11/the-2025-update-to-the-oecd-model-tax-convention_c7031e1b/5798080f-en.pdf
I recommend reviewing existing bilateral agreements and internal compliance procedures regarding cross-border teleworking, intragroup financing, and dispute resolution as soon as possible. These changes, although technically just Comments, will have an immediate impact on tax administration practices.
ENGLISH:
One piece of news that concerns us as practitioners of transfer pricing and international taxation this week is the update to the OECD Model Tax Convention. Although the consolidated version of the Model will be published in 2026, the full report with all the modifications is already available for download. This revision incorporates specific adjustments to the articles and commentaries, with an emphasis on modern practices such as remote work, natural resource extraction, and the pricing of financial transactions, but it also addresses other key aspects for greater international tax certainty.
Among all the changes introduced, the following stand out for their practical relevance:
1. Taxation of extractive activities (oil, gas, and mining)
The right of the source state to tax these activities is strengthened.
In summary: any activity involving the exploration or exploitation of natural resources (including specialized services such as drilling or seismic surveys) may create a permanent establishment with a much lower duration threshold than that typically required for construction or project work, and the profits derived from these activities will be subject to mandatory taxation in the country where the deposit is located, even if there is no fixed base.
2. Remote Work and Permanent Establishment
The uncertainty regarding whether prolonged work from home or remote work can create a permanent establishment in another country has finally been resolved.
The employee's home address or the location where they perform remote work will NOT, in principle, be considered a "fixed place of business" if the employee spends less than 50% of their working time there in any 12-month period beginning or ending in the tax year.
If the 50% threshold is exceeded, a qualitative analysis is conducted: the employment contract, the actual duties performed, who controls the location, and, above all, whether there is a genuine business reason justifying the relocation (simply saving on office rent is not sufficient) will be reviewed.
3. Updates to Transfer Pricing for Financial Transactions (Article 9)
Clarifications derived from Chapter X of the Transfer Pricing Guidelines are incorporated, clarifying the interaction between the arm's length principle and domestic rules limiting the deductibility of financial expenses.
This is complemented by adjustments to other regulations to harmonize double taxation relief in transfer pricing adjustments.
A very important point, which I have personally emphasized in previous publications, concerns intragroup financing. Common practice indicates that if the interest rate agreed upon by the parties was properly documented at arm's length, the interest was automatically deductible in the borrower's country. However, the updated Model Tax Convention breaks with this idea: the OECD has made it abundantly clear that compliance with transfer pricing is not sufficient to guarantee the deductibility of financial expenses. Each country retains full freedom to apply its own internal limitations (BEPS Action 4: 30% EBITDA rule, thin cap, etc.), even if the transaction technically meets the arm's length requirement.
4. Expanded Information Exchange
The new comments allow the use of exchanged information for tax matters concerning other parties (not just the specific taxpayer), with guidance on taxpayer access and the use of aggregated or "reflective" data not specific to a taxpayer. This reflects agreed-upon interpretative guidelines to strengthen administrative cooperation.
Link to the full report (5798080f-en.pdf):
https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2025/11/the-2025-update-to-the-oecd-model-tax-convention_c7031e1b/5798080f-en.pdf
I recommend reviewing existing bilateral agreements and internal compliance procedures regarding cross-border teleworking, intragroup financing, and dispute resolution as soon as possible. These changes, although technically just Comments, will have an immediate impact on tax administration practices.